Foto: Ginger Publina

Er Teslas superladere på vei til å bli ulovlig?

En av de store fordelene med Tesla er det store nettverket av superladere. Stadig flere ladere blir deaktivisert i Tyskland og Portugal. Nå går ryktene.

Publisert Sist oppdatert

Takket være Teslas superladere har selskapet posisjonert seg slik at elbiler kan utfordre forbrenningsmotorkjøretøy på lange reiser. Det ser imidlertid ut til at Tesla ikke tar godt vare på denne fordelen.

Bortsett fra manglende sertifisering noen steder i Portugal, ser det ut til at Superchargers står overfor et lignende problem i Tyskland. Det rapporteres at ladere stadig er dekket over med rød tape og poser på grunn av sertifiseringsproblemer.

Ifølge brukere i Tyskland har alle Superchargers i byene Luterberg og Nossen nå det røde båndet som dekker til på mangel av sertifiseringen TÜV . Et ukjent Supercharging-sted i Polen har også TÜV-sertifiseringen blitt skjult av rød tape.

Uansett hva som skjer i Tyskland og Polen, hindret det ikke bodene i å lade Tesla-elbiler. Til tross for det må det være noen implikasjoner som mange fortsatt prøver å forstå.

Tesla superlader

En rekke medier i Europa har prøvd å få et tilsvar av Tesla, men har sålangt ikke lykkes.

I USA og de fleste deler av verden, når noen pumper gass eller diesel, kan de se hvor mange liter eller liter som blir satt inn i tanken. Dette er mulig takket være strømningsmåleren.

For å sikre at ingen noen gang kommer til å rote med det, må kalibrering utføres med jevne mellomrom. Denne regelen fastslår at eksperter fra det lokale justervesenet må komme og sjekke enhetene og sertifisere at de fungerer som de skal.

Vanligvis utføres disse kontrollene årlig, når en sensor må byttes ut, eller når en kunde klager.

I Tyskland og hele EU er reglene nesten like, og de gjelder også for ladestasjoner. De må kunne vise deg hvor mange kWh som sendes til kjøretøyet, og målingen må gjøres av stasjonen, ikke av bilen.

Derfor bryter Tesla loven, hevder det europeiske nettstedet autoevolution.com

Tesla belaster kunder per kWh og har ikke et grensesnitt som kan vise hvor mange kWh elbil-sjåføren får hevder nettstedet i en kommentar. Videre må disse ladestasjonene kalibreres av autorisert personell, og prosessen skal gjentas hvert år eller etter at vedlikehold er utført. Denne loven heter "Preisangabenverordnung" på tysk, og er vedtatt etter at EUs etablerte energiselskaper må være transparente og gi midler som gjør det enkelt for kundene å sammenligne tilbud.

Tesla stresser ikke med å løse dette juridiske problemet fordi myndighetene ikke forelæpig tvinger dem til å gjøre det. De ga bilprodusenten til slutten av 2022 for å overholde loven, men fristen har nylig blitt utvidet til slutten av 2023, ifølge lokale medier.

En av grunnene til dette kompromisset kan være det faktum at elbil-parkene må fortsette å vokse til avkarboniseringsmålene blir truffet. Å hindre eller blokkere ladestasjoner kan gjøre at mange nok avstår fra helelektriske biler.

Men Tesla og de 1800 tyske laderne er ikke alene om denne situasjonen.

autoevolution.com

Det er dog ikke bare Tesla og de 1800 tyske laderne er ikke alene om dette problemet.

Bare noen få elbil-ladeselskaper overholder og forteller kundene hvor mange kWh som sendes til bilene sine.

Andre, som Efacec eller Delta, må gå gjennom en modifikasjonsprosess til slutten av 2023, sammen med Tesla.

Foreløpig ser det ut til at Tesla-kunder og andre elbileiere som lader på stasjoner som ikke har kalibrerte målere, må tåle situasjonen og stole på bilenes målesystemer.