Kinesiske elbilmerker presser ut europeiske giganter i rekordfart

BYD og Xpeng stormer frem – europeiske merker taper terreng på hjemmebane

Publisert

Europa er i ferd med å få en ny bilrealitet. Mens vestlige bilprodusenter står stille, vokser kinesiske aktører raskere enn noen gang tidligere. Nye tall fra første halvår 2025 viser at kinesiske bilmerker nå har tatt over fem prosent av det europeiske markedet – en dobling sammenlignet med samme periode i fjor.

BYD leder an i elbilkappløpet

BYD, den kinesiske elbilkjempen, har befestet sin posisjon som markedsleder blant asiatiske bilmerker i Europa. Merket har tredoblet sitt salg sammenlignet med fjoråret og leverer nå månedlige registreringstall som overgår etablerte aktører som Suzuki, Jeep og selveste Mercedes-Benz.

Modeller som BYD Seal U og Dolphin har blitt populære valg for europeiske bilkjøpere, takket være kombinasjonen av lang rekkevidde, avansert teknologi og lavere pris enn sammenlignbare vestlige modeller.

Europeiske merker taper markedsandeler

Flere europeiske merker opplever tilbakegang i møte med den kinesiske fremmarsjen. Store aktører som Stellantis og Volkswagen-gruppen rapporterer synkende markedsandeler, samtidig som nykommere fra Asia henter inn stadig større volum. Selv Tesla, som lenge har hatt sterk posisjon i Europa, ser nå at kinesiske konkurrenter spiser seg inn på deres domene.

Nye merker gjør seg bemerket

Det er ikke bare BYD som gjør inntrykk. Merker som Xpeng, Jaecoo, Omoda og Leapmotor har lansert modeller som utfordrer både på pris, design og rekkevidde. Xpengs nye SUV har raskt blitt et populært alternativ for premium-kunder, mens hybrid-SUVer fra Chery og Omoda gir europeiske modeller kamp til døra – ofte med høyere ytelse og bedre utstyrsnivå til halve prisen.

Et nytt bil-Europa formes

Kinesiske bilprodusenter har hatt som strategi å kombinere høy teknologisk kvalitet med aggressive prisstrategier og målrettede lanseringer. Resultatet er at Europa, som tidligere var dominert av egne merker, nå må tilpasse seg et marked med sterk kinesisk tilstedeværelse.

Det er også en tydelig politisk dimensjon: Økende importavgifter og subsidiedebatt har ført til spenninger mellom EU og Kina. Likevel er det liten tvil om at konkurransen er i ferd med å endre bilindustrien i Europa for godt.

Fremtiden er elektrisk – og kinesisk?

Med produksjonsanlegg under oppføring i Ungarn og Tyrkia, posisjonerer kinesiske bilprodusenter seg for en langsiktig tilstedeværelse i Europa. Samtidig forsøker europeiske aktører å restrukturere og utvikle ny teknologi for å gjenvinne markedsandeler.

Spørsmålet som nå stilles i bransjen er ikke lenger om kinesiske bilmerker vil ta en større andel av markedet – men hvor mye og hvor raskt.