Bilkjøpere står i kø før nyttår – regjeringens nye momsendring kan gjøre elbil opptil 50 000 kroner dyrere.

Bilbransjen i høygir: Stormløp før momsendring

Bilforhandlerne melder om fullt kaos før regjeringens nye avgifter

Publisert

Regjeringen foreslår å redusere fritaket for merverdiavgift på elbiler fra 500 000 til 300 000 kroner fra nyttår. Konsekvensen: bilbransjen melder om voldsom pågang, prisøkninger på opptil 50 000 kroner per bil og et markant press på kjøperne.

Momsen senkes – flere elbiler rammes

Fritaket for moms på elbiler har tidligere gjeldt biler inntil 500 000 kroner. Nå foreslår regjeringen at grensen settes ned til 300 000 kroner, slik at mange flere modeller vil bli pålagt avgift. Som følge av forslaget anslår en stor bilimportør at prisen på eksempelvis en populær familielmodell kan øke med så mye som 50 000 kroner når endringen trer i kraft.

Importørene gir momsgaranti

For å møte presset fra kunder og marked tilbyr nå bilimportøren en såkalt “momsgaranti” til kunder som bestiller før statsbudsjettet vedtas – og som ikke får overlevert bilen innen året er omme. Garantien sikrer at de får avgiften basert på dagens regler. Importøren understreker imidlertid at garantien ikke dekker andre avgiftsendringer som kan komme i tillegg.

Kjøperkaos og leveringsutfordringer

Bilbransjen beskriver situasjonen som «voldsom» – bestillinger strømmer inn, men mange ser at levering neppe skjer før nyttår. Det gjør at importørene må prioritere hvem som får bil før og etter årsskiftet, noe som skaper usikkerhet blant kundene. Importøren opplyser at de ønsker en gradvis innfasing heller enn en brå overgang.

Hvorfor nå?

Myndighetene peker på at elbilmarkedet har endret seg dramatisk – og at fordelene må tilpasses nye realiteter. Med en stadig større andel av nybilsalget som elbiler, mener regjeringen at støtten må trimmes for å sikre økonomisk bærekraft. Kritikere påpeker at tidspunktet er for brått – og at mange forbrukere og bilforhandlere ble tatt på senga.