Tungvektere i bilbransjen frykter økonomisk kollaps hvis EU forbyr nye bensin- og dieselbiler fra 2035

Mercedes-sjefen advarer: – EU kan kjøre bilmarkedet rett i grøfta
Strid om forbud mot forbrenningsmotorer splitter bilindustrien. Mercedes-sjefen ber EU revurdere 2035-planen.
EU vil forby salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, men motstanden i bilindustrien vokser. Nå går Mercedes-sjef Ola Källenius hardt ut og advarer om at hele bilmarkedet kan kollapse hvis planene gjennomføres uten justeringer. Samtidig etterlyser han økonomiske insentiver og en mer realistisk overgang til nullutslipp
Norge leder an – Europa henger etter
Mens Norge har passert 97 prosent elbilandel i nybilsalget, sliter mange europeiske land med å komme etter. Dårlig ladeinfrastruktur, høye strømpriser og lav politisk vilje gjør elbilrevolusjonen treg. EUs forbud mot nye biler med forbrenningsmotorer innen 2035 skal tvinge frem utslippsfri bilpark, men tiltaket vekker kraftig bekymring i industrien.
Mercedes dropper elbil-eksklusiv satsing
Mercedes hadde i 2021 som mål å bli et rent elbilmerke i Europa innen 2030. Men med svak etterspørsel og økende konkurranse, særlig fra kinesiske elbilprodusenter, har planene blitt tonet kraftig ned. Nå investerer Mercedes igjen i utviklingen av nye forbrenningsmotorer.
Vi trenger en reality-sjekk
Selvfølgelig må vi avkarbonisere, men vi må gjøre det teknologinøytralt og økonomisk bærekraftig. Ellers risikerer vi å kjøre i full fart mot veggen, sier Ola Källenius, toppsjef i Mercedes-Benz. Han peker på svake markedsforhold og lav betalingsvilje for elbiler i flere markeder som en alvorlig trussel.
Et alternativ til forbudet
Et forslag som nå vurderes i EU er å åpne for visse lavutslippshybrider og biler som kan bruke syntetisk drivstoff også etter 2035. Dette støttes av flere politiske grupper i Europaparlamentet, som mener det var en feil å forby forbrenningsmotoren helt.
Avklaring venter i høst
EU har varslet en gjennomgang av 2035-planen i løpet av andre halvår. Konklusjonen kan bli avgjørende for fremtiden til europeisk bilindustri – og kan tvinge frem en mer nyansert tilnærming til utslippsreduksjon.