Regjeringens nye drivstoffavgifter kan bli et hardt slag for bilistene!
Diesel-sjokk: Kraftig avgiftsøkning rammer bilistene
Regjeringens forslag om å øke drivstoffavgiftene skaper sterke reaksjoner. Bilistene frykter dyrere hverdager og enda større forskjeller mellom by og land.
Fra nyttår kan både bensin og diesel bli betydelig dyrere. Økte avgifter vil presse opp pumpeprisene, og mange bilister føler de nå blir straffet for å bruke bilen i hverdagen.
Kraftig økning i avgiftene
Regjeringen varsler en av de største avgiftsøkningene på flere år. For diesel foreslås en økning på rundt 1,17 kroner per liter, mens bensin kan stige med nærmere 80 øre.
Målet sies å være å styrke miljøprofilen i statsbudsjettet, men mange peker på at virkeligheten for vanlige bilister blir tøffere. Når prisene på drivstoff allerede ligger på et høyt nivå, vil enhver økning merkes umiddelbart i lommeboken.
– En ny belastning for folk flest
Mange frykter at økningen vil ramme de som allerede har det trangt økonomisk. For folk i distriktene – der kollektivtilbudet er dårlig og bilen er et nødvendig transportmiddel – kan dette bli nok et slag i magen.
Bilister forteller om en stadig dyrere hverdag, der bilholdet allerede er en stor del av husholdningsutgiftene. Nå frykter mange at grensen er nådd.
– Det er rett og slett en ny belastning for folk flest. For mange er bilen ikke et luksusgode, men en forutsetning for å komme seg på jobb, sier flere bilorganisasjoner.
Sterke reaksjoner fra distriktene
Særlig utenfor de store byene er reaksjonene sterke. Der mange pendler lange avstander til jobb, skole og fritidsaktiviteter, finnes det få alternativer til bilen.
Flere lokale politikere og organisasjoner mener avgiftsforslaget undergraver løftene om å ta hensyn til distriktene. De peker på at tiltaket vil ramme hardest der folk har minst mulighet til å tilpasse seg.
– Dette vil øke forskjellene mellom by og land, advarer en rekke aktører i transportsektoren.
Elbilfordelene skaper debatt
Samtidig som avgiftene på bensin og diesel øker, fortsetter elbilene å ha betydelige fordeler. Det bidrar til et voksende klasseskille i bilmarkedet, der de med økonomi til å kjøpe elbil slipper unna avgiftsøkninger – mens de med eldre biler betaler stadig mer.
For mange fremstår dette som urettferdig, og flere tar nå til orde for en mer balansert politikk som ikke setter bilister opp mot hverandre.
Dyrere transport – dyrere varer
Økte drivstoffavgifter får også ringvirkninger for transportnæringen. Når fraktkostnadene øker, presses prisene opp i hele verdikjeden – fra mat og dagligvarer til byggematerialer og tjenester.
Analytikere advarer om at drivstoffprisene igjen kan bli en utløsende faktor for økt prispress og høyere levekostnader for alle.
Bilistene krever endring
Bilorganisasjoner og forbrukergrupper oppfordrer nå politikerne til å revurdere avgiftsøkningene før statsbudsjettet vedtas. Mange etterlyser en mer rettferdig og realistisk bilpolitikk – der hensynet til både klima og folks økonomi veies opp mot hverandre.
– Skal folk ha tillit til politikken, må de oppleve at den er til å leve med. Økte avgifter uten reelle alternativer skaper bare frustrasjon, sier en representant for bilistene.
Konklusjon: Vanskeligere tider for bilfolket
Med de foreslåtte endringene går Norge inn i en ny runde med høyere drivstoffpriser og økende press på bilistene. For mange blir spørsmålet ikke lenger om man vil kjøre mindre – men om man har råd til å kjøre i det hele tatt.