Bilene blir smartere – men når teknologien feiler, kan det være du som får regningen. Nå slår bransjen alarm

Når bilen svikter – får du skylda?

Førere risikerer ansvarsplassering ved teknisk svikt i moderne kjøretøy

Publisert

Stadig mer avansert bilteknologi skal gjøre hverdagen tryggere. Likevel frykter bilbransjen at sjåfører kan få skylden når systemene svikter – selv om årsaken ligger utenfor deres kontroll.

Mer teknologi – større ansvar?

De siste årene har norske veier fylt seg med biler som nesten kjører seg selv. Automatisk bremsing, kjørefeltassistanse og parkeringshjelp er nå standard på mange modeller. Men når disse systemene feiler – hvem stilles til ansvar?

Bransjen melder om tilfeller hvor sjåføren blir stående alene med ansvaret etter ulykker, til tross for at bilen hadde tekniske mangler. Dette setter både tilliten til teknologien og førerens rettssikkerhet i fare.

Systemfeil uten varsling

Et av de store problemene er at feil i bilens elektronikk ofte ikke gir synlige varsler før det er for sent – eller ikke i det hele tatt. I enkelte tilfeller har sensorer og bremsesystemer ikke fungert som de skal, uten at sjåføren kunne vite det.

Dette skaper utfordringer både for politi og forsikringsselskap i ettertid. For hvem bærer egentlig skylden når det er bilen som svikter?

– Regelverket henger ikke med

Flere i bilbransjen etterlyser tydelige regelendringer. Det finnes i dag få presedenssaker som setter en rettferdig standard for hvordan slike saker skal vurderes.

Dersom sjåfører gjentatte ganger opplever å bli ansvarliggjort for elektronisk svikt, kan det føre til redusert bruk av teknologiske sikkerhetssystemer. Det vil i så fall være et tilbakeslag for trafikksikkerheten.

– Folk må kunne stole på at bilen gjør jobben sin. Og hvis den ikke gjør det, må det være et system som fanger opp feilen – ikke skyver skylden over på føreren, understrekes det.