Verdensmester Max Verstappen får selskap av en gammel kjenning.

Se hvilke som er tilbake:

Sportsbilgigant entrer Formel 1-sirkuset

Det er mange av de gigantiske selskapene som produserer sportsbiler som har vært fraværende fra Formel 1 de siste årene. Nå er det offiselt at denne tyske storheten entrer manesjen igjen.

Publisert Sist oppdatert

Klarer du ikke vente lenger? Ja, det er sant. Porsche-entusiastene kan nå juble.

For tidligere F1-motor-produsenten Porsche har bekreftet sin intensjon om å gå tilbake til Formel 1 etter å ha levert patent på ordet "F1nally".

De tyske bilprodusentene som hjalp McLaren til to konstruktørmesterskap er satt til å gå inn i motorsportens øverste nivå i år 2026, og slår seg sammen med Red Bull når de nye motorforskriftene er bekreftet.

Med Porsche satt til å kjøpe 50 prosent av Red Bull Racings Formel 1-sektor, faller ting på plass for de Stuttgart-baserte produsentene etter at FIA-president Mohammed ben Sulayem bekreftet på sosiale medier i forrige uke at "de rette" når har bøyd seg for at World Motor Sport Council skal godkjennes.

Formel 1 Norge

En viktig faktor for at Porsche blir med i F1 vil være drivstoffforskriftene. Innen 2026 må alle F1-biler kjøre på 100% syntetisk drivstoff.

I Norge har vi blant annet Dennis Olsen som kjører for Porsche. Kan dette være et skritt nærmere for å få Formel 1 nærmere Norge og en norsk sjåfør.

Olsen har tidligere vært favoritt til noen gang å sette seg i en offisiell Formel 1-bil under et løp, men må nok stille seg bak i køen for Dennis Hauger som nå er i Formel 2.

Varemerkesøknaden for "F1nally" avslører at Porsche har arkivert i klasse 14, 18, 25, 28, 35, 38, 41 og 42 hevder Formulanerds.

Klasse 14, 18, 25 og 28 er knyttet til alt som varer. Inkludert klokker, smykker, lærvarer, bagasje, klær, hodeplagg, fottøy og leker. Klasse 28 inkluderer også enheter som videospill, avgjørende for Porsche for når de til slutt vises i F1-spilletS laget av Electronic Arts.

SE OGSÅ: HER ER PORSCHES NYE 911 BEIST

Klasse 35, 38, 41 og 42 avslører forretningssiden av ting. Det vil tillate Porsche å starte en virksomhet som heter F1nally og alle kontorfunksjoner, organisasjon, telekommunikasjon og administrasjon som går med den.

Klasse 42 dekker vitenskapelige og teknologiske tjenester, inkludert industriell forskning, analyse og design, samt maskinvare- og programvaredesign og utvikling.

Doktor Hemlut Marko

Effektivt vil Porsche mest sannsynlig ta ansvar deres "powertrain" utvikling, som gir perfekt mening gitt sin historie med syntetisk drivstoff.

Det er også ventet at Helmut Marko skal være en del av partnerskapet med Red Bull. Som sies å være åresaken til at det den offiselle bekreftelsen kommer om nyheten.

– Det er veldig enkelt. VW-styrevedtaket er: Hvis det tekniske regelverket oppfyller kriteriene, ja da har du mandat til å gå inn i Formel 1.

– Dette påvirker først og fremst kostnadstak, bærekraft, utslippsfri bensin, like muligheter som nykommer, det vil si mer testbenkkapasitet og lignende. Rent formelt eksisterer imidlertid ikke disse nye forskriftene ennå, sier Marko til Motorsport-Total.