Teslas priskutt skaper frykt om kollaps i bruktbilmarkedet:

Men Kia følger ikke etter!

På selveste fredag den 13 valgte Tesla å komme med nyheten om drastiske priskutt på sine bestselgende biler. Slik svarer en av konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

På dagen de fleste assosierer til ulykke og skrekkfilmer valgte Tesla å droppe "bomben" om drastisk priskutt.

Elon Musks sitt suksessrike selskap annonserte nemlig at de vil redusere prisen på sine bestselgende elbiler opptil 20 prosent i Europa og USA, og starte en priskrig ettersom flere konkurrenter kommer på markedet.

Aksjene i selskapet ledet av Elon Musk har falt i mer enn ett år, og falt så mye som 4,5 prosent i åpningshandelen på samme dagen som nyheten falt, før de klarte å hente seg inn igjen litt.

- Det er ingen hemmelighet at etterspørselen etter Tesla begynner å vise noen sprekker i denne globale nedturen for 2023, sier analytiker Dan Ives i Wedbush Securities til APN news.

Ives mener imidlertid at prisreduksjonen var "riktig trekk" og "en klar tale til europeiske bilprodusenter og USAs gamle travere - som GM og Ford - om at Tesla ikke vil være vennlig i kampen om salget av elbiler.

Her i Norge tror Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea at Teslas prisgrep kan komme til å kollapse bruktmarkedet, og omtaler prissjokket som dramatisk. Han tror de rimeligere bilene vil gjøre det mye vanskeligere for andre å selge, i følge elbil24.

Og skriver følgende på Twitter:

- Det kommer til å gi en kollaps i bruktmarkedet siden alle de 512 brukte på Finn er priset langt høyere enn dette.

Til Bergensavisen kaller han Tesla-priskuttet dramatisk.

KIA følger ikke etter.

- Det kan få konsekvenser for konkurrentene. Det er en stor risiko for at andre bilfabrikanter må sette ned prisene for å kunne konkurrere mot Tesla. De som er i samme segmentet, har egentlig ikke mye valg, sier Næss.

Kia er en konkurrent til Tesla. De har satt rekord på de britiske øyer med over 100 000 regisrerte biler i fjor. Noe som er rekord.

Selskapet har imidlertid en rekke elbiler i sin modellrekke, inkludert Kia Niro EV og Kia EV6, som har lang ventetid på bestilling. Kia jobber også med å utvide sin elektriske modellrekke, for eksempel med lanseringen av Kia EV9 senere i år, som skal være en konkurrent til nettopp Tesla Model X.

Kia vil ikke haste med å matche Teslas store rabatter på opptil 80000 kroner her i Norge, og CEO i Storbritania Paul Philpott advarer om at en slik klønete handling kan ha "farlige" implikasjoner for restverdiene i det lange løp.

Tesla avslørte en rekke reduksjoner i listeprisene, og begrunnet dette med reduserte leverandørkostnader.

Imidlertid har eksperter merket seg at selskapet laget flere biler i forrige kvartal enn de leverte, noe som tyder på at de har lager å selge.