elbiler statistikk. Stadig flere unngår å kjøpe elbiler.
FÆRRE SOM TYR TIL ELBILER: Mange har foretrukket å lade i steden for å fylle. Det kan endre seg fremover.

Elbilsalget stagnerer:

- Skyhøye avgifter bremser Elbilbølgen!

Elbiler statistikk viser en stans i elbilfeberen. Til tross for flere år med eksplosiv vekst i elbilinteressen, viser ferske tall fra NAFs Trafikantbarometer at entusiasmen kanskje begynner å tappe ut.

Publisert Sist oppdatert

- Med en stadig økende tilgjengelighet av modeller og forenklet lading, hadde vi sett for oss en større vekst fra 2021 til nå, uttrykker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Hvorfor flater interessen ut? NAFs undersøkelser fra 2017 viste at 30% ville velge en elbil som sitt neste kjøretøy. Dette hoppet til 43% i 2021. Men overraskende nok, i årets undersøkelse, har tallet kun økt med fem prosentpoeng til 47%.

- Kutt i elbilfordeler, innføringen av moms og økte avgifter har spilt en stor rolle i denne stagnasjonen, sier Sødal. Han tilføyer at avgiftene på elbiler fikk et kraftig hopp i 2023, og nå frykter vi ytterligere avgiftsøkninger i det kommende statsbudsjettet.

Høyere avgifter kan sakte men sikkert sette en brems på elbilsalget. Dette kan i tur hindre folk i å bytte til elbil, og ikke minst påvirke prisen på brukte elbiler. 

- Regjeringen bør tenke seg om to ganger før de øker avgiftene enda mer, advarer Sødal.

Interessant nok, blant de som allerede er elbil-eiere, er lojaliteten sterk. 

Hele 79% av dagens elbil-eiere planlegger å kjøpe en elbil igjen, en liten nedgang fra 80% i 2021. For de som kjører bensin- eller dieselbiler, er tallet konstant, med omtrent én av tre som sier de vil vurdere elbil som sitt neste kjøretøy.

-De som har hoppet på elbilbølgen, elsker det og vil fortsette slik, mens de som ennå ikke har gjort det, er fortsatt skeptiske, forklarer Sødal.

Vil du at din neste bil skal være en elbil? Her er noen tall fra de siste årene:

Mens elbilinteressen har sett en formidabel vekst de siste årene, er det viktig for regjeringen å sørge for at avgiftspolitikken støtter denne trenden, spesielt når målet er null utslipp fra nybilsalg innen 2025.