Foto:

Norges største helelektriske lastebil

I bruk for første gang

Verdalskalk AS er i gang med å bruke Norges største helelektriske lastebil. Med en totalvekt på 66 tonn vil den årlig frakte ca 120 000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning.

Publisert Sist oppdatert

Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58 800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn.

Med en totalvekt på 66 tonn vil den årlig frakte ca 120 000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning. Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58 800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn.

- Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området, sier Ketil Aksnes i Verdalskalk. «Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 km lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse.

Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området.

Ketil Aksnes i Verdalskalk.

Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet. «Scania har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge,» sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV.

- Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner konseptet vårt til Norge.

- Et langt og godt samarbeide med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp. Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.

Dette er lastebilen:

P 45 B6X2/4NB

  • Førerhus CP17N
  • Akselavstand 4550 mm9
  • Batterier 300 kWh batterikapasitet
  • Elektrisk Motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt
  • Girkasse: 6-trinns girkasse
  • Bakaksel med navreduksjon
  • 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
  • 74 tonn teknisk totalvekt
  • Ladekapasitet 130 kW
  • Påbygg:
  • Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur BilpåbyggHydraulisk kapelltak fra RobolSkal gå med 4-akslet tipphenger.
  • Bilen skal lades på egen lader ved anlegget på Havna.

Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal, noe distriktssjef Annar Indahl er storfornøyd med.

Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om det nye produktet, og nødvendig utstyr er på plass, så han føler seg trygg på at de skal takle godt å jobbe med morgendagens teknologi.

- Vi er veldig stolte over å ha fått denne muligheten, og gleder oss til å komme i gang og høste erfaringer med elektrisk lastebil i så tung transport, sier han.