Leveringstid vil fortsatt være seks måneder:

Ingen drastisk økning i bilproduksjonen

Produksjonsnivået av nye biler opprettholdes stabilt og vil ikke forsinke leveringstidene.

Publisert Sist oppdatert

Bilprodusentene har helt snudd fokus i henhold til planen om antallet nyproduserte biler. Det betyr at nivået på bilproduksjon kanskje ikke øker like dramatisk i fremtiden, slik at den gjennomsnittlige leveringstiden for nye biler fortsatt er rundt seks måneder, sier VRA (Vehicle Remarketing Association).

Philip Nothard, styreleder, mener at produsentene har skjønt at det er større fortjeneste å tjene på å redusere tilbudet og holde nye kjøretøypriser høye.

-I flere tiår har bilproduksjon vært en volumvirksomhet, ikke bare for vanlige produsenter, men også for prestisje og til og med luksusmerker. Å bygge mer ble sett på som den beste måten å tjene penger på.

– Men da tilbudet ble kuttet betydelig under pandemien, fant mange bilprodusenter ut at de kunne tjene tilsvarende eller større overskudd til tross for at de solgte færre enheter. Reduserte volumer gjorde at de kunne holde prisene høyere. Nothard la til at for noen produsenter var dette i det minste nå en pågående strategi.

-Selv om de ikke ønsker å kvele forsyningen til dagens nivåer, med ventelister på 12 måneder eller lenger for en ny bil, ønsker de ikke å gå tilbake til de typene produksjonsnivåer som er sett før Covid.

Bilproduksjonen vil stige

I følge VRA-lederen vil sikkert volumet stige, men sannsynligvis bare til et nivå der den gjennomsnittlige leveringstiden for nye biler kanskje er seks måneder. En tilbakevending til alt som ligner på volumer før pandemien virker usannsynlig, så vidt vi kan se. Et slikt trekk vil sannsynligvis ha en betydelig innvirkning på bruktbilsektoren også, endre tilgjengeligheten av lager på lengre sikt og noe som betyr at forsyninger aldri kan gå tilbake til tidligere nivåer.

Vil normalisere seg

Selv om det har blitt antatt at det reduserte antallet biler i markedet vil snu på et tidspunkt og gå tilbake til en slags normalitet, ser det mindre og mindre sannsynlig ut at dette vil skje.

– Den eneste ukjente variabelen i denne situasjonen er egentlig om andre parter vil flytte inn i lokalene som er fraflyttet av produsenter som reduserer volumet og tar sin plass hos industrien. Dette kan være bilprodusenter som har en eksisterende tilstedeværelse eller nye deltakere fra Kina og andre steder.

Det kommer til å bli et par interessante par år.

-Det er et tema som ble diskutert i detalj av foredragsholdere på årets VRA-generalforsamling, som ble avholdt i forrige uke.

– Remarketingsektoren står overfor en rekke utfordringer, og reduserte volumet er absolutt en av dem. Det er nok først nå det blir klart hvor mye volumer som reduseres og hvordan den langsiktige situasjonen vil se ut, understreker Nothard.